06-11-09

Koop een boot, en ...

De zee is leeg, stranden verlaten, wind giert door de haven.  Toeristen schuiven warm ingeduffeld op de kade langs de boten.  Ze stoppen, leunen over de reling en kwijlen, sommigen jaloers op al die mooie scheepjes die onder hen liggen te deinen in het ijzige groen-grijze zeewater.  Anderen zijn blij de last en zorgen van zo'n drijvend huis niet te moeten dragen en terwijl ze ons aanstaren zie ik in hun ogen hun gedachten dwalen naar de warme lekkere vin chaud die ze straks zullen lebberen in één of ander overvolle tearoom.  Toch zijn er nog veel geïntresseerde wandelaars : "hoe hoog is die mast ?" of "hoe lang is je boot ?" (waarbij ik hen antwoord dat ze haar gerust "schip" mogen noemen), of zo van "daar is toch veel werk aan hé ..."

Tja, een hobby, is dat werken ? Sommige zien er tegenop, sommigen betalen om alles te laten doen (gelukzakken), en anderen (zoals wijzelf) doen wat we kunnen.  Want we zijn niet geboren met timmer- en schrijwerktalenten, we dromen niet van volt-ampere en andere electricteitskronkels, noch hebben we pap gegeten van de loodgietersstiel.  De autosleutel van het contact een kwartslag draaien is zowat het dichtst dat wij ooit met een motor in aanraking gekomen zijn.  Maar wij leren het wel ! Ja, we maken fouten, maar opnieuw leren we bij van deze fouten.  Ooit zal het ons wel lukken om zelf raad te geven aan anderen, die net als wij nu aan het begin staan van een ongelofelijk avontuur.  We zien wel ...

Zeilers hebben alleszins één trekje gemeen : we maken lijstjes! Nooit eindigende lijstjes, want één item schrappen op de lijst verwekt twee nieuwe to do's... Zo hebben ook wij een indrukwekkende opsomming van aanpassings-, verbeterings- en vernieuwingswerken.  Voor diegenen die het aanschaffen van een boot overwegen : bezint eer ge begint!  Voor diegenen die moedig hun logboek van werken aan het afwerken zijn : treur niet, je bent niet alleen!

Hieronder volgt een opsomming van onze lijst.  Hopelijk geraakt één en ander afgewerkt. Voila, on y va :

  • motor rookt overmatig : van in den beginne spuwt onze uitlaat teveel stinkende dieselrook uit.  Sinds november 2008 kreeg ik tientallen tips van ontelbare mensen, maar we zijn nu een jaar later en nog steeds zit ik met het probleem.  Een vriend mekanieker heeft intussen het ganse onderhoud van de motor gedaan (alle filters en verslijtbare zaken werden vervangen). Rook bleef.  Injecteurs vervangen. Rook bleef. Dieseltank werd volledig geledigd en gekuist. Rook bleef. Yanmar van Turbo's Hoet erbij gehaald (als zij het niet weten, weet niemand het !)om compressie te meten (bleek goed) en dieselpomp af te nemen ter controle. Rook bleef. Nu blijkt dat voor dat type motor een andere cylinderkop voorzien is.  De "culasse" zou dan vroeger vervangen geweest zijn door een nieuw type die niet geheel compatibel is met de oude... Rook bleef dus. Gisteren 10 november 2009 werd de uitlaatcollector en de intercooler eraf gehaald om uit te kuisen en na te zien (dikke roetaanslag ...)  Zal de rook blijven ????
  • zeilen afgetuigd om te laten controleren door door een zeilmaker.  Herstellen waar nodig want nieuwe zeilen zijn geen optie (ons geld is bijna op ...)
  • reddingsvlot aangekocht : Plastimo Transocean ISAF container 4 pers. Goede prijs gekregen.  Wel kostelijke beugel. Kan zelfs bevestigd worden met zo'n hydrostatische ontkoppeling (komt automatisch los als de boot zinkt - wat een opluchting ???).  De beugel moet nog een beetje aangepast worden aan de plaats waar het reddingsvlot aan dek zal liggen.
  • de Snow Goose heeft standaard geen verwarming aan boord.  Na veel wikken en wegen hebben wij voor een Webasto gekozen.  Ze is in bestelling en zal in de eerste weken heet lopen...
  • acculader : verhaal op zich. Op instrumentenpaneel staat een knop "batterijlader".  Deze zet een druppellader aan het werk om de batterijen te laden en op peil te houden. Een zoektocht door de ingewanden van de Snow Goose bracht enkel een grote zwarte doos aan het licht "Inverter" kon ik lezen. In Holland werd dus een acculader Mastervolt 12/50 aangekocht.  Ruim een week later begon ik pas te beseffen dat het onrealistisch was dat de batterijen van ons schip, 2 joekels van 265 Ah + start- en boegschroef batterij, op peil gehouden werden door dat kleine druppelgeval.  Dus terug op onderzoek.  Wat bleek nu : dien zwarten doos was niet alleen "Inverter" maar ook "Charger".  We hadden dus een oplader aan boord welke volledig automatisch werkt (ik heb dan de documentatie ervan gevonden) : van zodra we over walstroom beschikken laden de batterijen op.  Zelfs de vorige eigenaar wist van dat automatische niets af!  We zijn dan ook verplicht geweest om terug naar Holland te tuffen om de lader om te wisselen tegen een accumonitoringsysteem (Mastervolt BTM III), om met beschaamde kaken onze fout uit te leggen.  Geen probleem : BTM 3 ligt klaar voor installatie.
  • onze kuip in nu voorzien van een werkelijk belachelijk piepklein tafeltje. Maar omdat wij nu eenmaal geen standaardkuip hebben (stuurwiel staat in midden opgesteld) is een scheepswerf van Zeebrugge een model op maat aan het  maken.
  • ons teakdek moet grondig herbekenen worden : ofwel hier en daar herstellen ofwel de korte maar dure pijn .... Alternatieven worden bekeken.
  • de SG heeft volgens ons 2 nadelen (misschien zijn er wel meer hoor) : ze is door haar lange kiel moeilijk maneuvreerbaar, en eens binnen in de kajuit zie je bijna niets.  Alsof je binnenstapt in de kelder (allez beetje overdreven...).  Om dat op te lossen willen wij zoveel mogelijk doorbrengen in onze zeer ruim kuip.  Hiervoor moet zeker in de winter een achtertent gemaakt worden.  We zijn nu bezig met het bekijken of het mogelijk is het buizenstel zelf samen te stellen (door een metaalhandel) en dan een tentenmaker deze te laten overtrekken.  Zo kunnen we misschien een belangrijk bedrag euro's besparen.
  • op dek zijn sommige accenten gelegd met vernis (stootrand, beugel grootzeil, ladder, boegspriet, ...)  Alle vernis kraakt echter.... Alles moet dus afgeschuurd worden en opnieuw gedaan worden.  We hebben al vernomen van specialisten dat zéér weinig vernis of olie bestand is tegen de invloed van de zon en zeewater.  Toch vinden we juist het contrast tussen het teak, polyester en het bewerkte hout typisch voor een Hans Christian.  We willen dat dan ook zo houden.  Dus demonteren wat kan, mee naar huis nemen om af te schuren en in olie er op te zetten.  Nà de winter nemen we dan de vaste delen onder handen.
  • navigeren zal via boordcomputer gebeuren.  Hiervoor moet nog een vaste computer aangekocht worden, verbonden met een klein buitenscherm (reeds aangekocht maar nog vast te zetten aan de stuurstand) en binnen een groter model dat eveneens dienst kan doen als televisiescherm.
  • een batterijmonitor zal eerstdaags in de Snow Goose geplaatst worden (controle over 3 batterijen)
  • ook een meter om het peil van de dieseltank en watertank in het oog te houden moet geïnstalleerd worden.
  • koken zal (na zeer lang wikken en wegen) toch op gas gebeuren (tenzij Boot Dusseldorf of Belgian Boat Show Gent ons alternatieven laat zien).  Ons bijna nieuwe 2-pits gasfornuis zullen wij tweedehands verkopen (interesse ??) en een nieuwe 3 of 4-pits Force 10 aanschaffen.  Controle en keuring van de installatie is een absolute vereiste !
  • alhoewel we een mooi groot bed hebben (waar we niet veel in stil liggen :-)) gaan we tijdens de beurzen op zoek gaan naar een dunne lattebodem op maat.
  • alle luiken en patrijspoorten zijn inmiddels voorzien van muskietengaas.  Enkel de nis naar ons bed moet nog voorzien worden van een makkelijk afneembaar muskietennet.
  • de afvoer van het toilet moet nagezien worden ivm met reukhinder (ofwel stinkt het water in Blankenberge zo ...)
  • een kabeltje moet nog gemaakt worden om onze digitale marifoon (intussen heb ik certificaat GMDSS verkregen) te verbinden met onze GPS, zodat het walstation bij nood steeds automatisch onze positie weet.

 

 

(wordt vervolgd)

14:47 Gepost door Les Bon Vivants in Snow Goose | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.